||||

Rajd Ziemi Rychtalskiej, etap 2

W świąteczny poranek spotkaliśmy się na trasie drugiego etapu Rajdu Ziemi Rychtalskiej. Był to długi i wymagający wyjazd, po którym niewątpliwie pozostanie nam wiele wspomnień.

Nowość – wyjazd w czwartek

Po kilkukrotnym przełożeniu terminu wycieczki, ostatecznie udało się nam zorganizować ją dziś. Nasz trzeci rowerowy wyjazd odbył się więc w święto Bożego Ciała. Tak jak poprzednio, również tym razem wystartowaliśmy z Placu Wolności w Namysłowie. Tym razem nasza trasa wiodła początkowo przez Kamienną, Bukowę Śląską i Baldwinowice. Po krótkim postoju przy kościele Świętej Trójcy pojechaliśmy dalej i w ten sposób między Baldwinowicami i Skoroszowem przekroczyliśmy dawną granicę Polski i Niemiec. Obecnie stanowi ona granicę województw opolskiego i wielkopolskiego, a co za tym idzie również powiatów namysłowskiego i kępińskiego.

Baldwinowice – kościół Świętej Trójcy.

Skoroszów

W Skoroszowie zwiedziliśmy dawny pałac biskupów wrocławskich. Stanowił on aż do roku 1810 letnią rezydencję hierarchów. Niewiele osób wie o tym, że w okresie II Rzeczypospolitej funkcjonowało tu jedno z najcięższych polskich więzień. Po II wojnie światowej pałac pełnił rolę kaplicy mszalnej, służącej religijnym potrzebom mieszkańców Skoroszowa. Niedawno wieś doczekała się własnego kościoła, stanowi on filię parafii w Krzyżownikach.

Skoroszów – dawny pałac biskupów wrocławskich.

Kościół Świętej Rodziny w Skoroszowie.

Krzyżowniki

W Krzyżownikach znajduje się widoczny z oddali kościół Nawiedzenia Najświętszej Maryi Panny. Zabytek udało nam się zwiedzić dzięki uprzejmości pana kościelnego, dzięki któremu zobaczyliśmy także kościelną kryptę!

Kościół Nawiedzenia NMP w Krzyżownikach.

Wielki Buczek i Proszów

Dalsze przystanki na naszej trasie to Wielki Buczek (zobaczyliśmy tam pałac Szembeków i kościół św. Jana Nepomucena) oraz Proszów (z wartym uwagi kościołem św. Rocha). W naszej wędrówce po gminie Rychtal dotarliśmy aż do stacji kolejowej w Wielkim Buczku. Do 1992 roku był to jeden z przystanków na linii kolejowej nr 307, łączącej Namysłów i Kępno.

U góry: Pałac w Wielkim Buczku. U dołu: po lewej kościół św. Jana Nepomucena w Wielkim Buczku; po prawej: kościół św. Rocha w Proszowie.

W drodze powrotnej

Do Namysłowa wróciliśmy przez Woskowice Małe, gdzie odpoczęliśmy chwilę w przypałacowym parku. Rajd zakończyliśmy grillem u koleżeństwa Ocharskich.

Spośród członków TPNiZN udział w rajdzie wzięli: Kajetan Gawle, Czesław Kowalczyk, Mateusz Magda, Waldemar Makowicz, Łukasz Ocharski, Marta Ocharska i Błażej Sobaszek. Był to wyjazd zorganizowany całkowicie w gronie przedstawicieli naszego stowarzyszenia.

Autorzy fotografii: Mateusz Magda, Łukasz Ocharski, Błażej Sobaszek.